Hjälp, vad gör vi med vårt luftslott?
Hjälp, vad gör vi
med vårt luftslott?
Panama Studio har ett av mellansveriges coolaste kontor (såvitt jag vet). En stor öppen lokal med plats för arbetsplatser, pingisbord, soffgrupp och tio meters takhöjd. En lokal som från början var nykterhetens högborg och därefter allt från biosalong, ungdomsmottagning och pingislokal. Att kliva in här har alltid känts lite som att öppna dörren till en idévärld där allt var möjligt.
Men det finns en baksida. För i takt med att vi vuxit, förändrats och blivit mer flexibla i hur vi arbetar, har en fråga blivit allt svårare att ignorera: betalar vi egentligen mest för luft? Kvadratmeterpriset är visserligen ok, men det är väldigt många kubikmeter.
Vad är en kreativ miljö egentligen?
När vi nu står inför en flytt väcks frågan: behöver man (jag) ett nytt “wow-kontor” för att vara kreativ? Eller är det något helt annat som definierar miljön där idéerna föds?
Vissa menar att det är de råa, industriella rummen med högt i tak som triggar kreativiteten.
Andra säger att kreativitet uppstår där man känner sig fri och trygg – oavsett om det är i ett litet rum, en hub eller ett coworking space.
Och så finns de som hävdar att kreativiteten sitter i mötena, människorna och samtalen – inte i väggarna. Våra vänner i Tänndalen hävdar ju t ex att jobba Fjällifrån är det ultimata.
Nu har vi provat det där med en stor, cool lokal i snart 15 år. Är det dags för något annat?
Frihet eller fasta ramar?
En del av mig lockas av tanken att vara helt fri. Att Panama Studio inte ska ha en egen fast plats, utan leva i rörelse. Möten i hyrda rum, workshops ute hos kunder, idéarbete där vi känner för det. Möten i skogen. Frihet, flexibilitet, lägre fasta kostnader.
Men samtidigt… jag trivs ju bra vid mitt (röriga) skrivbord. Kladdlappar, utskrifter, skissblock. Och känslan när man kommer till kontoret på morgonen, slår på kaffebryggaren, känner doften av nybryggt kaffe sprida sig i lokalen och tänker att ”det här blir en bra idag!”. Det vill jag nog inte vara utan.
Vad säger forskningen?
Jag har alltid varit intresserad av kreativa miljöer – det är också något vi då och då hjälper våra kunder att utveckla. Men för att få lite stringens i det här inlägget lät jag ChatGPT (såklart!) sammanställa några av de senaste rönen kring kreativitet kopplat till arbetsmiljö:
Minimalism eller stimuli? Helt sterila, grå miljöer kan ge fokus – men tenderar att dämpa hjärnans idéflöde (Madani Nejad & Ahrentzen, 2023). Miljöer med färg, kontraster och variation stimulerar däremot kreativt tänkande.
Natur gör skillnad. Växter, dagsljus och utsikt mot gröna miljöer ökar både välbefinnande och kreativitet. Även små inslag av natur, som en krukväxt eller naturliga material, kan göra skillnad (Nieuwenhuis et al., 2014; Harvard Business Review, 2023).
Form och arkitektur. Runda former, högt i tak och utsikt mot natur främjar kreativitet och positiv sinnesstämning mer än fyrkantiga, låga och sterila rum (Vartanian et al., 2013; University of Melbourne, 2022).
Zoner för både fokus och samarbete. Kreativa miljöer mår bra av en balans mellan öppna ytor för spontana möten och tysta zoner för koncentration. För mycket av det ena leder lätt till störningar – eller isolering (Bernstein & Turban, 2018; Banbury & Berry, 2005).
Sammanfattningsvis: miljön spelar roll. Men inte alltid på de sätt vi först tror. Det är ofta kombinationen av trygghet, inspiration och flexibilitet som gör att idéer kan födas.
Miljön och personligheten
Åter till mitt eget filosoferande. Jag trivs i öppna landskap, har inga problem att fokusera även när flera samtal pågår parallellt i rummet. Till vardags är det där min naturliga miljö – full av intryck, rörelse och energi.
Men när jag måste göra något viktigt, eller komma på de där riktigt bra idéerna, då söker jag mig till motsatsen. Jag åker in till det tomma kontoret på kvällen, sätter på hög monoton (elektronisk) musik och börjar jobba. Där, i en nästan steril miljö utan störningar, känner jag mig ofta som mest kreativ.
Det påminner om en viktig insikt: kreativitet handlar inte om en enda miljö. Den behöver båda lägena – energi och samtal, men också stillhet och fokus för att de bästa idéerna ska växa fram.
Nästa kapitel
Så hur ska vi tänka när vi på sikt letar ny lokal? Några tankar så här långt:
Inte hemmakontor. Det är redan avskrivet – jag behöver en plats bortom köksbordet för att komma i fokus och kunna vara kreativ. Och att jobba fjällifrån… det är visserligen fullt möjligt, men hur trevligt det än låter så funkar det inte för mig – det finns för mycket annat kul som lockar i fjällen.
Flexibilitet. Lägre fasta kostnader ger större frihet i projekten, och kanske gör det mig mer kreativ? Men jag vet inte. Det kanske är värt varenda krona med ett schysst kontor?
Identitet. Rummet behöver bära på en berättelse, oavsett storlek. Och det behöver finnas en kaffebryggare, ingen tråkig automat.
Kreativ energi. Oavsett om det är genom ljus, form, konst eller grönska – miljön måste inspirera. Och gärna vara flexibel.
Vi vet inte än om vi kommer att landa i ett nytt coolt kontor som matchar vårt gamla, eller om vi ska välja en helt annan väg. Men kanske är just frågan en del av processen – att våga släppa taget om luften, och i stället hitta det som gör oss fria.
För även om vi lämnar en plats med tio meter i tak, vill vi inte sluta tänka högt. (Snygg avslutning, eller hur?!)